معیار زمان و هزینه دو عنصر مهم در ارزیابی پروژه ها و...حتی شخصیت هاست.
دانشمندان علوم تجربی می گویند: هر پروژه ای که با هزینه و زمان کمتری به
بهره برداری برسد ،در ردیف شاخص های عالی ارزیابی قرار می گیرد.
بعضی ها این فرمول را در مورد اشخاص هم بکار می برند و معتقدند : هرکسی
در زمان کوتاهی و با هزینه کمتر علمی ،مالی ،شخصیتی و...بتواند بر محیط زندگی خود
و دیگران تاثیر بسزایی بگذارد جز نوابغ و گروه مرجع قرار می گیرد به عنوان مثال معروف
است که ابن سینا در سن بیست سالگی دست به قلم برد و آثار گرانسنگی از خود به یادگاری
گذاشت که شهره عام و خاص شد.
اما در مورد امام علی علیه السلام که در صدر اسلام شهره آسمانیان و زمینیان بود ، متاسفانه با
گذشت زمان بعضی از کوته بینان، فکر می کنند که سیاست و سیره حکومتی آن امام عزیز در جهان
معاصر کارآیی ندارد و فقط در حد توصیه های اخلاقی است و تعبدا به آن معتقدند.!!!!!
اما غافل از این که سخنان و روش حکومتی آن بزرگوار بهترین روش حکومتی در تمام دوران است و با همین
معیار (زمان و هزینه ) در یک مدت زمانی کوتاهی(حدود 5سال) و با کمترین هزینه(آزمون و خطا) برای تمام
زمانها جدیدترین و کارآمدترین روش حکومت داری و سیاست مداری را برای بشر به یادگار گذاشت .
برای اثبات این مدعا فقط به این داستان شهید مطهری اکتفا می شود:
معروف است که در زمان قاجاریه مرد نسبتاً فاضلی که بسیار خوشنویس بوده ظاهراً
از شیراز برای زیارت به مشهد رفته بود. در بازگشت، پولش تمام میشود یا دزد میزند،
و در تهران در حالی که غریب بوده بی پول می ماند. فکر می کند که از هنرش که
خطاطی است استفاده کند . بر می دارد از عهدنامه امیرالمؤمنین علیه السلام
به مالک اشتر با یک خط بسیار زیبا می نویسد. خط کشی و جدول بندی می کند،
این عهدنامه را در یک دفتری مینویسد و آن را به صدر اعظم وقت اهدا میکند.
یک روز میرود نزد صدر اعظم در حالی که ارباب رجوع هم زیاد بودهاند.
نوشته را به او میدهد و میگوید هدیه ناقابلی است. پس از مدتی بلند
میشود که برود. صدر اعظم میگوید آقا شما بفرمایید. با خود میگوید
لابد میخواهد مرحمتی بدهد، میخواهد خلوت بشود. چند نفری
از ارباب رجوع میمانند. باز میبیند خیلی طول کشید، بلند می شود
که برود. دوباره صدر اعظم میگوید آقا شما بفرمایید. تا اینکه همه
مردم میروند، فقط پیشخدمتها میمانند. صدر اعظم میگوید فرمایشی دارید؟
این شخص میگوید: نه، من عرضی نداشتم، همین را تقدیم کرده بودم.
پیشخدمتها را هم میگوید همهتان بروید بیرون، کسی حق ندارد بیاید
داخل اتاق. این بیچاره وحشتش میگیرد که این دیگر چگونه است؟!
صدر اعظم میگوید: بیا جلو! میرود جلو. آهسته در گوشش میگوید:
چرا این را نوشتی و برای من آوردی؟ میگوید:
شما صدر اعظم یک مملکت هستید، این هم دستورالعمل مولا
امیرالمؤمنین علیه السلام است برای کسانی مثل شما. فرمان
اوست راجع به اینکه با مردم چطور باید رفتار کرد. من فکر میکنم
شما هم شیعه امیرالمؤمنین هستید و چنین چیزی را دوست دارید.
فکر کردم برایتان هدیهای بیاورم، هیچ چیز مناسبتر از این پیدا نکردم. گفت:
بیا جلو. رفت جلو. گفت: یک کلمه من میخواهم به تو بگویم
و آن این است که خود علی که اینها را نوشت و به اینها بیش
از هرکس دیگر پایبند بود و عمل میکرد، در سیاست از اینها
چقدر بهرهبرداری کرد که حالا من بیایم به اینها عمل کنم؟
خود علی از همین راهی که دستور داد عمل کرد و دیدیم که
تمام مُلکش از بین رفت و معاویه بر او مسلط شد. علی خودش
به این دستورالعمل عمل کرد و شکست خورد، پس این چیست
که برای من نوشته ای؟! گفت: اجازه میدهید جواب بدهم؟ بله. گفت:
چرا این حرف را در میان جمعیت به من نگفتی؟ گفت: اگر در میان
جمعیت می گفتم پدرم را درمیآوردند. گفت: بسیار خوب، جمعیت
که رفت چرا پیشخدمتها را گفتی همه تان بروید بیرون؟ گفت:
اگر یکی از آنها می فهمید که من که من چنین جسارتی به علی
میکنم پدرم را درمیآورد. گفت: پیروزی علی علیه السلام همین است.
چرا معاویه بعد از هزار و سیصد سال، احدی کوچکترین احترامی برایش
قائل نیست و جز لعنت و نفرین چیز دیگری برای او نیست؟ علی علیه
السلام هم بشری بود مثل من و تو. این احترام را از کجا پیدا کرد که
تو اگر به همین نوکرها و پیشخدمتها بگویی آدمهای بیگناهی را گردن
بزنید گردن میزنند ولی اسم علی را جرأت نمیکنی با بیاحترامی
[جلوی آنها ببری]؟ آیا جز این است که علی علیه السلام را اینها به
همین صفات شناختهاند که علی مجسمه راستی و درستی، مجسمه
وفای به عهد و تجسم همین دستورالعملی است که خودش داده است؟
علی علیه السلام به موجب اینکه به همین سیاست عمل کرد، هم
خودش را در دنیا بیمه کرد و هم اینها را. اگر در دنیا فردی پیدا میشود
که به این اصول انسانیت عمل میکند به موجب همین است که علی
علیه السلام اینها را نوشت و خودش عمل کرد. اگر او اینها را نمینوشت
و خودش عمل نمیکرد، سنگ روی سنگ بند نمیشد. تو خیال کرده ای
که این اجتماع را با همان سیاست خودت حفظ کردهای؟! اگر مردم دزدی
نمیکنند، به خاطر تو دزدی نمیکنند؟! صدی نود مردمی که دزدی نمیکنند
به خاطر علی علیه السلام و دستورهای علی و امثال علی است.
صدی نود مردمی که فحشا نمیکنند، به ناموس تو خیانت نمیکنند،
به خاطر همان علی علیه السلام و دستورهای علی است. تو خیال
کرده ای علی علیه السلام شکست خورد؟
!آشنایی با قرآن 3، ص: 156